antheinbrazilie.reismee.nl

Surfando para a vida! (project ARCA)

Vandaag is het dan eindelijk zover! Om 9u komt onze taxichauffeur ''Joelson' ons ophalen en brengt ons naar Barra do ceara waar het project ARCA gelegen is. Babu (= surfleraar in ARCA) zal ons daar opwachten. Vol ongeduld wachten we op Joelson. Om 9u15 is Joelson er al, een stipte braziliaan dus. We springen meteen de taxi in, op naar Barra do ceara! Eens in Barra do ceara aangekomen vindt Joelson de weg niet dus bellen we Babu op zodat hij de weg kan uitleggen aan hem. Na even zoeken komen we aan op onze bestemming waar Babu ons staat op te wachten. Wat een gek gevoel om hem terug te zien na al die jaren! (Babu was onze begeleider op het WK futsal ISF in 2007). Na een stevige abraço vertrekken we richting de surfschool ARCA. Daar aangekomen kan ik het nog steeds niet geloven. Hier ben ik dan eindelijk! Babu geeft ons een rondleiding in de surfschool en vertelt ons meer over de werking van ARCA. De kids krijgen hier zowel Engelse les als surflessen, capoeira, enz... Ze leren hier samenwerken, respect te hebben voor elkaar en tegelijkertijd besteden ze hun vrije tijd zinvol. Het valt ons op dat de kids hier enorm beleefd, rustig en verantwoordelijk zijn. In de namiddag gaan we samen met de kids naar het strand waar we meedoen met de surfles die door Babu gegeven wordt. De les begint met een globaal opwarmingspel en vervolgens gebeurt de stretching. Hierna wordt er aan 'kata' gedaan. Kata zijn surfbewegingen die op het strand worden uitgevoerd. (Bv. wanneer surfleraar 1 roept gaat iedereen zo snel mogelijk liggen en begint te peddelen; 2 = handen op het bord plaatsen en romp heffen; 3 = achterste voet plaatsen; 4 = voorste voet plaatsen en 5 = in surfhouding gaan staan). Na de training op het strand mogen we de zee in. Aangezien Barbara en ik nog beginners zijn zullen we eerst een les bodyboarden i.p.v. surfen. Ik kan al niet wachten op mijn eerste surfles! Na de surfles ontmoet ik Luiz op het strand. Hij is ook surfleraar bij ARCA geweest, maar momenteel werkt hij bij een ander project hier in de buurt. Iedereen is hier zo open en vriendelijk, echt heerlijk! Eens terug in de surfschool krijgen de kids allemaal nog een vieruurtje. In ARCA wordt er gewerkt met 'ARCA reals'. Wanneer je goed je best doet en je goed gedraagt verdien je deze ARCA reals. Deze reals kunnen de kids dan inruilen voor wat eten. De methode/werking van ARCA blijft mij steeds opnieuw verbazen. Ze gaan hier echt professioneel te werk & ook de surfleraren hebben een zeer goede aanpak in de omgang met de kids. Even later stelt Babu voor om ons mee te nemen naar zijn huis. Het huisje is heel klein, maar ook heel gezellig. Vervolgens gaan we verder richting het huis van zijn grootmoeder. Dit huis is wat groter en ook heel gezellig. Bij de grootmoeder worden we verwend met een heerlijke maaltijd nl. arroz (rijst), feijao (bonen), macarau (spaghetti) en frango (kip). Heel lekker! De grootmoeder van Babu is een zeer lieve en vriendelijke vrouw die ons steeds in de watten legt. Na een poosje verlaten we het huis weer om terug richting surfschool te gaan. We bedanken de grootmoeder voor de heerlijke maaltijd en ze nodigt ons al meteen opnieuw uit om de volgende dag terug te komen. Gastvrijheid is hier enorm! Eens terug in surfschool laat Babu ons nog enkele filmpjes zien, waarvan een filmfragment over een man zonder armen & benen (film: no legs, no arms). Aan de hand van deze film proberen ze de kids in ARCA te leren dat je nooit moet opgeven ondanks de problemen die je zult tegenkomen. Nadien speelt Babu nog enkele liedjes op zijn gitaar terwijl hij meezingt. Heerlijk! Later die avond neemt hij ons mee naar het 'skatepark' waar hij ons zijn skateboard skills toont. De buurt is hier zo gezellig, iedereen kent elkaar en er heerst een leuke sfeer. We voelen ons hier echt veilig en vergeten haast dat we hier in de sloppenwijken zitten. Nadat Babu zich volledig heeft uitgeleefd op zijn skateboard gaan we nog iets eten. We bestellen een 'pastel', iets typisch braziliaans en heel lekker! Het eten is hier heel goedkoop in deze buurt. Voor maar liefst 1,5 real hebben we lekker gegeten. Na het eten nemen we stilaan de taxi terug richting ons appartementje in Cumbuco. Dromen van alweer een onvergetelijke dag!

Kikkie

Lieve ladies,
Dit zijn echte belangrijke levenslessen die jullie krijgen en die jullie altijd in gedachte moeten houden. Nooit opgeven is de boodschap en vooral ook nooit je dromen laten afpakken. Ik bewonder jullie voor wat jullie doen en ondernemen. Daarbij beleven jullie dit alles heel bewust en zijn ook jullie dankbaar voor wat je gegeven wordt. Doe vooral zo verder en blijf zo mooi en boeiend schrijven dan kunnen wij hier ook een stukje meegenieten.
Dikke knuffel

Jade!

Waarom valt het me op dat Mama altijd de eerste is met een reactie!? hahaha :-)
Geniet ervan zusje,
ge kunt beter verhalen schrijven dan verwacht, nieuwe toekomst als schrijfster mss?
Door die verhalen krijg ik de smaak ook wel te pakken..
mss kunnen we ooit eens met z'n 2 naar Brazilie gaan? Dan kan mama nog meer reacties plaatsen :p Haha!
Te extraño, lo disfruta mucho!
Ps: denk aan mijn trui :-)

paps

fijn om weer een "nieuw" verhaal door te krijgen vanuit Brazilië. Het zijn mooie unieke ervaringen waarvan jullie beiden met volle teugen genieten. Mooi, echt mooi.
Het maakt ons enkel nieuwsgieriger en gretiger naar weer een volgende verhaal en .... foto's (?). Is misschien een technisch probleem om die op de blog te krijgen van daaruit??
Veel groetjes ook aan jou Barbara

moniek

Schitterend Anthe!!!!!Geniet tenvolle van deze reis vol rijke ervaringen!!XXX

Lise

Hey Anthe,
Ik heb vandaag alles eens gelezen! Echt super!
Amuseer u daar nog!